Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

logo

Święcany 23, 38-242 Skołyszyn Podkarpackie Tel: 503 186 475
MCars Serwis Ogumienia

Mechanizmy działania opon zimowych:

Efekt zazębiania się  - Bieżnik opony odciska się na śniegu, dzięki czemu powstaje efekt zazębiania opony z zaśnieżoną nawierzchnią. Na uzyskanie tego efektu składa się kilka czynników, takich jak kierunkowa rzeźba bieżnika, duża ilość krawędzi, klocki wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej i duża gęstość lameli.
Efekt „pazura” - Za efekt „pazura” odpowiedzialne są lamele. Działają one jak tysiące małych zaczepnych elementów chwytających nawierzchnię. Skuteczność tego efektu jest tym większa, im większa jest liczba lameli i im staranniej dopracowany jest ich kształt.
Efekt powierzchni styku z nawierzchnią - Im większa jest powierzchnia styku opony z nawierzchnią, tym lepsza jest jej przyczepność. Efekt ten ma szczególne znaczenie na oblodzonych nawierzchniach.
Efekt mieszanki gumowej - Jest on związany ze składem mieszanki gumowej bieżnika. Musi ona zachowywać odpowiednią elastyczność i być skuteczna w temperaturach poniżej +7°C. Optymalną przyczepność mieszanki bieżnika uzyskano dzięki dodatkowi krzemionki.

Dlaczego nie wystarczą opony całoroczne?

Opony całoroczne muszą zachować rozsądny zakres osiągów w jak największej ilości warunków. Opona całoroczna nigdy nie będzie wobec tego tak bezpieczna zimą, jak zimówka i dobra latem, jak opona letnia. Nie rekomendujemy opon całorocznych szczególnie dla osób podróżujących w trudnych warunkach zimowych. Jeśli dysponujesz samochodem, który pokonuje niewielkie przebiegi głównie w mieście, możesz rozważać ze względów ekonomicznych montaż opon całorocznych, lecz pamiętaj, żeby zachować dużą ostrożność na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem.

Kiedy musimy kupić nowe opony?

  • PRZEBITA OPONA – Niektóre uszkodzenia opony można naprawić lecz musi ona zostać sprawdzona przez specjalistę. Tylko on może ustalić, czy nie nastąpiły uszkodzenia wewnętrznych elementów, co powoduje, że opona nie nadaje się do naprawy
  • ZUŻYTY BIEŻNIK - Wskaźnik zużycia opony wynoszący 1,6 mm oznacza minimalną dopuszczalną wysokość bieżnika. Różnica pomiędzy głębokością głównych kanałów/rowków dwóch opon zamontowanych na jednej osi nie może przekraczać 5 mm
  • WIDOCZNE OZNAKI STARZENIA NA OPONIE – wbrew ogólnej opinii, wiek opony nie ma dużego wpływu na jej parametry. Jeśli jest przechowywana w odpowiednich warunkach nie powinniśmy się martwić. Na okres eksploatacji opon może wpływać wiele czynników: warunki pogodowe, warunki przechowywania i używania, obciążenie, prędkość, ciśnienie, konserwacja itd.
  • USZKODZENIA NA OPONIE – uszkodzenia opon spowodowane najechaniem na krawężnik, lub inną przeszkodę drogową mogą się przyczynić do powstawania szczelin, przetarć, przecięć lub zniekształceń opony. Powinny zostać dokładnie sprawdzone przez specjalistę od ogumienia. Pomożemy ustalić czy opona nadaje się do dalszej jazdy, naprawy, czy powinna zostać zastąpiona nową oponą
  • NIERÓWNOMIERNE / NADMIERNE ZUŻYCIE - Odbiegające od normy zużycie bieżnika w niektórych miejscach - na środku lub na bokach - często jest oznaką problemu mechanicznego, na przykład niepoprawnej zbieżności, usterki wyważenia, kłopotów z zawieszeniem lub skrzynią biegów. Może to być również skutek nieprawidłowego ciśnienia. W razie stwierdzenia najmniejszych nieprawidłowości należy skontaktować się ze specjalistą.
  • NIEWŁAŚCIWIE DOBRANE OPONY DO POJAZDU – Jeżeli nie masz pewności czy Twoje opony są dobrane właściwie, skorzystaj z porady naszych ekspertów
  • Zdecydowanie zalecane jest sprawdzanie stanu opon raz w tygodniu. Raz w miesiącu należy sprawdzić ciśnienie, głębokość bieżnika, sprawdzić oponę pod kątem uszkodzeń bocznych lub innych oznak nierównomiernego zużycia. W razie najmniejszych wątpliwości należy zasięgnąć opinii eksperta, aby potwierdzić, czy opony nadają się do użytku.

    Kupić cztery czy dwie opony?

    Dopuszczalne jest posiadanie 2 rodzajów opon zamontowanych w pojeździe, pod warunkiem, że na kołach jednej osi/mostu są identyczne co do marki, modelu, rozmiaru, oraz konstrukcji. Opony takie, muszą posiadać ten sam indeks prędkości oraz nośności. Teoretycznie zatem, można legalnie i bez obaw o zabranie nam przez policję dowodu rejestracyjnego mieć inne opony na przedniej, a inne na tylnej osi.

    Warto jednak zasięgnąć rady eksperta i upewnić się czy taka konfiguracja w naszym aucie jest bezpieczna, oraz czy nie wpłynie negatywnie na zużywanie się innych części pojazdu. Zbyt duże różnice w wysokości bieżnika mogą powodować przyspieszone zużycie elementów układu napędowego i w najgorszych przypadkach prowadzić nawet do urwania wału napędowego lub rozsypania się np. przekładni planetarnej.

    Dla wszystkich samochodów ze zintegrowanym napędem (na 4 koła), zaleca się wymianę 4 opon jednocześnie, aby zachować ten sam obwód toczny wszystkich opon. Zbyt duża różnica pomiędzy oponami zamontowanymi na dwóch osiach może w dłuższej perspektywie uszkodzić skrzynkę rozdzielczą. Zgodnie z prawem nawet w takim aucie wolno się jednak poruszać na oponach identycznych tylko na kołach jednej osi!

    Lepsze na tył!

    W przypadku samochodów z napędem na jedną oś dopuszcza się montaż pary nowych opon (mniej zużytych) ale z zaleceniem ich montażu na tylnej osi, w celu uniknięcia zjawiska nadsterowności. Lepsze opony zamontowane z przodu to znaczne pogorszenie stabilności i kierowalności w nagłych sytuacjach awaryjnych na mokrej nawierzchni. Aby ograniczyć ryzyko poślizgu przy nagłych manewrach, wymagających szybkiego działania, zaleca się montowanie lepszych opon na tylnej osi, mimo pogorszenia drogi hamowania!

    Rotowanie pozycji opon

    Stosowanie regularnej rotacji pomiędzy osiami, najlepiej co 7500 – 10000 km, pomaga utrzymać wszystkie opony w podobnym stanie i uniknąć powstania nierównomiernego zużycia. Każdy profesjonalny serwis ogumienia stosuje tą zasadę.

    Kilka zasad, których należy przestrzegać przy wymianie opon

    • Wymieniaj 4 opony identycznego modelu: bardzo istotne jest, aby opony na tej samej osi były identyczne: ta sama marka, ta sama rzeźba bieżnika, identyczne wymiary i indeksy (prędkości i nośności)
    • Stosuj wymiary homologowane przez producenta pojazdu (ograniczyć zmiany, ewentualnie zasięgnąć opinii specjalisty)
    • Zakładaj lepsze opony na tylnej osi, w celu uniknięcia zjawiska nadsterowności
    • W przypadku auta 4X4 należy zawsze wymieniaj 4 identyczne opony tej samej marki

    Pompowanie powietrzem czy azotem?

    Właściwe ciśnienie ma wpływ na żywotność opony, dlatego zalecamy pompowanie kół azotem. Azot, z racji na swoje właściwości, zapobiegnie wahaniom ciśnienia, występującym pod wpływem zmian temperatur. Ponadto, ze względu na fakt, że azot nie wchodzi w reakcję z metalem, występuje mniejsze ryzyko wystąpienia rdzy na felgach. Opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie prawie pięciokrotnie dłużej niż opona napełniona powietrzem, co przekłada się również na trwałość opony i zawieszenia oraz zmniejsza zużycie paliwa.

    Dzięki zastosowaniu azotu do napompowania kół:

    • zwiększysz swoje bezpieczeństwo w trakcie jazdy – szczególnie przy dużych prędkościach i wysokiej temperaturze
    • zadbasz o pewność prowadzenia oraz komfort jazdy samochodem
    • wydłużysz życie swoich opon
    • zmniejszysz zużycie paliwa

    Geometria po wymianie opon

    Dlaczego warto sprawdzić geometrię po założeniu nowych opon? Zakup opon to inwestycja na kilka lat. Większość kierowców przypomina sobie o potrzebie ustawienia geometrii dopiero w chwili, kiedy trudno już jest utrzymać kierunek jazdy. Wtedy bywa już za późno, ponieważ niewłaściwe zużycie opon powoduje, że korekta oraz naprawa nie jest możliwa. Nowe gumy przy złym ustawieniu geometri zużyją się już po krótkim czasie.

    Kontrola wraz z regulacją geometrii zawieszenia kosztuje w niezależnych serwisach zwykle od 60 do ok. 250 złotych – czyli najczęściej dużo mniej niż koszt jednej opony – a daje pewność, że nie zmarnujemy nowego ogumienia. Pozwala to na niezwykłą precyzję ustawienia kątów. W przypadku samochodów wyposażonych w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) po regulacji geometrii wykonywana jest niezbędna kalibracją jego ustawień.

    Jak wymieniać opony z czujnikami ciśnienia TPMS

    Od Listopada 2014 roku przepisy europejskie nałożyły obowiązek montowania czujników ciśnienia we wszystkich nowych samochodach. Jeśli Twoje auto posiada czujniki ciśnienia, powinieneś szczególną uwagę poświęcić prawidłowemu montażowi i kalibracji czujników. Wymiana opon z czujnikami w serwisach nieposiadających odpowiednich kompetencji może zakończyć się uszkodzeniem czujników, bądź nieprawidłowymi odczytami w czasie jazdy. Szukaj rekomendowanych serwisów, które stosują dobre praktyki branżowe, mają kompetentnych pracowników oraz zostały przeszkolone w zakresie obsługi kół z czujnikami ciśnienia i dysponują odpowiednim sprzętem diagnostycznym.